Benešov u Semil

12345

Varování pro seniory

Varování Policie ČR pro seniory před okradením nebo podvodným jednáním pachatelů trestné činnosti


VAROVÁNÍ PRO SENIORY před okradením nebo podvodným jednáním pachatelů trestné činnosti

Policie České republiky varuje seniory před možným okradením nebo podvodným jednáním pachatelů trestné činnosti, kdy objektem zájmu jsou právě senioři většinou přímo v místě svého bydliště.

Podvodníci využívají různé záminky k okradení nebo vylákání peněz od seniorů, kdy je kontaktují osobně nebo telefonicky většinou s nabídkou různých služeb anebo pod smyšlenou legendou:

Nabídky řemeslných služeb:

  • Broušení nožů, nůžek atp.
  • Výměny okapů nebo jiné práce na domě
  • Výměna zámku u dveří (prodej a nabídka montáže bezpečnostního zámku, kdy se však jedná pouze o běžný zámek)
  • Kontrola komínů (výměna vložkování komínu i přesto, že to není nutné)

Pachatel požaduje za službu přemrštěné ceny nebo mnohonásobně vyšší částku, než žádal před započetím práce. V případě odporu seniora ohledně zaplacení, pachatel vyhrožuje mnohdy i fyzickým napadením, v některých případech vyvíjí nátlak na seniora i více pachatelů. Ve snaze získat od seniora požadovanou částku jsou pachatelé ochotni jej odvézt i k bankomatu, aby zde vybral finanční hotovost.

Nabídky levných energetických služeb nebo pojištění v místě bydliště:

  • Levnější plyn nebo elektřina
  • Pojištění – životní, zdravotní, proti pohromě, spoření apod.

Pachatel při vpuštění do domu nechává úmyslně otevřené vchodové dveře pro spolupachatele, poté obvykle vyzve seniora, aby mu ukázal plynové připojení, pojistky, hlavní uzávěr vody apod., ve chvíli, kdy se senior vzdálí z domácnosti, tak druhý pachatel vnikne do jeho bytu a odcizí nalezené cennosti. V některých případech pachatel vyšle seniora do jiné místnosti, třeba koupelny, aby pouštěl vodu nebo k televizi, kterou má senior zapínat a vypínat, dle jeho pokynů. Pachatel mezitím prohledá ostatní místnosti a odcizí peníze nebo vše cenné. 

Legendy:

  • Vnuk v nouzi (nejčastější legenda)
  • Přeplatek za plyn, elektriku nebo vodu – (falešný plynař, elektrikář nebo vodař)
  • Údajné těžké životní nebo mimořádné situace - (vylákání peněz na operaci dítěte, na různé služby, pokuty a poplatky, neboť pachatel u sebe zrovna nemá hotovost)

Nejčastější legendou je „Vnuk v nouzi“ - pachatel telefonuje na pevnou linku (výjimečně na mobilní telefon), kdy se vydává za vnuka a žádá finanční pomoc, neboť se dostal do velkých problémů nebo, že má možnost výhodné koupě vozidla, bytu apod. a nemá dostatečnou finanční hotovost. Pokud senior sdělí, že nemá takovou finanční hotovost je často nucen poskytnout šperky nebo jiné cennosti. Pachatel sdělí, že peníze nebo cennosti vyzvedne u seniora řidič taxislužby, kterému má poškozený vše předat, v některých případech si pro požadované věci má přijet známý falešného vnuka.

V případech, kdy se za seniorem dostaví falešný plynař, elektrikář nebo pracovník vodáren (většinou dva pachatelé) s legendou vrácení přeplatku, nejčastěji ve výši okolo 1 000,- Kč, kdy však má u sebe pouze větší bankovku, kterou potřebuje rozměnit. Poškozený tedy jde na místo, kde má uloženou finanční hotovost, což vidí pachatel, který následně odvede pozornost seniora sepisováním formulářů a druhý nepozorovaně z tohoto místa odcizí zbylou hotovost. K vrácení přeplatku nakonec nedojde, neboť pachatel vyzve poškozeného, aby mu předložil další dokumenty, kdy on mezitím nepozorovaně opustí domácnost. V drtivé většině nabízí přeplatek žena. 

AKTUÁLNĚ v době nouzového stavu

Podvodníci bohužel využívají  krizové situace a obohacují se na osaměle žijících seniorech pod záminkou nabídky zdravotní péče, přípravků na posílení imunity i s nabídkou pomoci při každodenních činnostech jako je nákup. 

Legenda:

  • Nabídka zdravotní preventivní péče – měření teploty (nejprve nabídnuto telefonicky, poté osobní návštěva pachatele u seniora doma)

Žádné kontrolní měření teploty u seniorů v České republice v jejich domácím prostředí neprobíhá! Pachatel se pouze pokouší dostat do domácnosti seniora s úmyslem jej okrást.

Pokud využije senior nabídky pomoci v podobě nákupu, doporučujeme:

  • Ověřit si, zda se jedná o organizace zřízené obcí nebo neziskovou organizací, požadujte předložení průkazu o tom, že se skutečně jedná o zaměstnance takové organizace. Vyžádejte si telefonní kontakt, na kterém si můžete danou osobu ověřit.
  • Mějte předem připravený seznam věcí, které potřebujete nakoupit, zařídit, obstarat.
  • Nepůjčujte svou platební kartu a pokud možno mějte připravenu přesnou finanční hotovost za požadovaný nákup či službu.
  • Při převzetí nákupu nepouštějte cizí osoby do bytu, k tomu využijte společné prostory domů, u rodinných domů využijte možnosti předání nákupu přes plot.

Zároveň upozorňujeme, že v současné době neprobíhá žádná veřejná sbírka, která by se zaměřovala na výběr peněz v souvislosti s opatřeními proti COVID – 19. Neposkytujte k těmto účelům žádné finanční dary.

Policie ČR apeluje na seniory, aby byli obezřetní a nedůvěřovali neznámým lidem, kteří je osloví v místě jejich bydliště. Pokud se již senior rozhodne cizí osobu vpustit do svého bytu, tak by neměl být doma sám (zavolejte příbuzným, přátelům nebo sousedům a požádejte je, zda by nemohli přijít, do té doby nikoho dovnitř nevpouštějte, popřípadě se dohodněte s cizí osobou na jiném termínu návštěvy). 

Seniorům doporučujeme, aby si pořídili na dveře do bytu bezpečnostní řetízek, který udrží dveře jen pootevřené a tak budou moci vyřídit některé věci bezpečněji.

 

V případě podezření, že jste se setkali s podvodníkem, neváhejte neprodleně kontaktovat Policii České republiky na tísňové lince 158.

Vytvořeno 6.5.2020 11:30:10 | přečteno 213x | Ing. Jiří Lukeš